+420 704 384 480

(po-pá: 8-16 hod)

info@mikoma.cz

Chia semínka

Chia jsou semínka šalvěje hispánské, která pochází z Jižní Ameriky. Rostlinu znali už staří Aztékové a používali ji jako platidlo. Mexický stát Chiapas dostal své jméno právě díky pěstování těchto semínek. Historie užívání sahá až k Aztékům a Mayům, kteří je používali hlavně jako zdroj energie. Pojmenování „chia“ je mayský výraz pro „sílu“. Další možný původ názvu semínek pochází z aztéckého slova „chian“, které znamená „olejnatý“. V tomto případě se dá bez nadsázky říci, že začínáme objevovat něco, co už dávno znali naši předci.

Zdravotní výhody

Spousta antioxidantů - vědci z Mexika odhalili, že chia semínka mají celkovou koncentraci přírodních fenolů (antioxidantů) téměř dvakrát vyšší, než se dříve uvádělo. Antioxidanty zastavili téměř 70% aktivity volných radikálů. Tento výzkum v podstatě dokazuje, že chia jsou jedním z přírodních bohatství vysoce antioxidačních potravin. Antioxidanty urychlují regeneraci pokožky a zamezují jejímu dalšímu poškození. Konzumace tak může zabránit předčasnému stárnutí pokožky v důsledku zánětů a poškození volnými radikály.
Zdroj vlákniny - když se podíváte na nutriční profil chia semínek, uvidíte, že téměř všechny obsažené sacharidy tvoří vláknina (nezvyšuje hladinu cukru v krvi). Vzhledem k vysokému obsahu vlákniny mohou semena absorbovat spoustu vody (10-12 násobek jejich vlastní hmotnosti). Díky tomu v žaludku zvětšují objem a navozují pocit nasycení. Chia jsou ze 40% tvořena vlákninou, což z nich činí jeden z nejlepších zdrojů této látky na světě.
Kvalitní bílkoviny - chia semínka jsou ze 14% tvořena bílkovinami, což je ve srovnání s většinou rostlin velmi vysoké číslo. Také obsahují vyvážený poměr esenciálních mastných kyselin. Jde tedy o skvělý zdroj bílkovin, zejména pro lidi, kteří konzumují málo živočišných produktů.

Kuchyňské využití

Semínka mají šedou až černou barvu a jsou velká jen něco kolem milimetru. Obsahují vápník, Omega-3 nenasycené mastné kyseliny a antioxidanty. Zahánějí pocity žízně, hladu a únavy. Dají se konzumovat mleté i vcelku. Oblíbené je jejich přidávání do jogurtů, zeleninových salátů a pečiva. Když se zalijí vodou, vytváří výživný rosol. Semínka nemají žádnou chuť, takže se skvěle hodí i smoothies a ovocných nápojů, kterým dodají spoustu důležitých látek, nápoj zahustí a přitom neovlivní chuť. Semínka jsou vhodná i pro celiaky a diabetiky.
Vstoupit do e-shopu >>
Chia semínka 500 g
semena chia
jogurt s cha semínky
jak rostou chia semínka
Nutriční hodnoty na 100g
Energetická hodnota: 2130 kJ
509 kcal
Tuky: 31 g
z toho nasycené mastné kyseliny: 3 g
Sacharidy: 40 g
z toho cukry: 3 g
Bílkoviny: 17 g
Sůl: 0.01 g

0